Argumenty proti přeložce
- Územní rozhodnutí je vydáno pouze na část přeložky.Její zbývající část (úsek Nádražní - Nebahovská) nemá projektovou dokumentaci ani územní rozhodnutí a bez něho postrádá celá přeložka smysl. Bez dořešení tohoto úseku není přeložka kompletní a její stavba nemá zdůvodnění, což potvrzuje i vyjádření ing. Klásy, ředitele krajského odboru dopravy, v Jihočeském deníku (Jana Vandlíčková, Spolek chce vilu i silnici, ale jinudy, Prachatický deník, 24. 9. 2015).Pro zbývající část přeložky (Nádražní - Nebahovská) existuje zatím pouze zakreslený koridor v územním plánu města. Pokud by měla být stávající trasa dodržena, je nemožné, aby byly splněny požadavky současných norem. Jedná se především o:Předpis č. 272/2011 Sb.Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibracíV těsné blízkosti plánované stavby se totiž nachází trvale obydlený objekt čp. 278 (parcelní číslo 551/1)Předpis č. 268/2009 Sb.Vyhláška o technických požadavcích na stavby, a to zejména § 8 odst. 1, c) a d)"Stavba musí být navržena a provedena tak, aby byla při respektování hospodárnosti vhodná pro určené využití a aby současně splnila základní požadavky, kterými jsou:(...)c) ochrana zdraví osob a zvířat, zdravých životních podmínek a životního prostředí,d) ochrana proti hluku"Zde se jedná opět o dům čp. 278. Posuzován by měl bý i hluk, který v případě výstavby vznikne nad plánovanou přeložkou v ulici Rumpálova, která je hojně zabydlena, a také ve Starých Prachaticích.Předpis č. 183/2006 Sb.Zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zejména § 76 odst. 2"Každý, kdo navrhuje vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, je povinen dbát požadavků uvedených v § 90 a být šetrný k zájmům vlastníků sousedních pozemků a staveb, za tímto účelem si může vyžádat územně plánovací informaci, nejsou-li mu podmínky využití území a vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu známy.) Zde opět narážíme na dům čp. 278.
- Při pořizování dokumentace ani při její aktualizaci v roce 2012 nebyl zohledněn kulturně historický a architektonický význam rodinného domu J. N. Krale.Tento význam byl v té době již obecně známý, neboť v roce 2007 byl rodinný dům J. N. Krale zařazen do publikace Slavné vily Jihočeského kraje. Nebyl tedy dodržen Předpis č. 501/2006 Sb. o obecných požadavcích na využívání území, § 23 odst. 4 ("Změnou stavby [§ 2 odst. 5 stavebního zákona] nesmí být narušeny urbanistické a architektonické hodnoty stávající zástavby").
- Nebylo prověřeno alternativní umístění silnice, vzhledem k veřejnému zájmu zachování vily jako kulturního dědictví.Stávající neúplná projektová dokumentace nemůže být argumentem proti vyhlášení domu Johanna Nepomuka Krale nemovitou kulturní památkou. Zvláště tehdy, když nebyl zohledněn jeho kulturní, historický a architektonický význam.
- Problémem je i samotná šířka volného prostoru pro vedení trasy přeložky.
Mezi budovou č.p. 222 a vodotečí Živného potoka je 13 metrů což je velmi málo, a to protože:
- jízdní pruh má mít šířku 3,5 m (máme dva = 7 m)
- vodící proužek je široký 0,25 m (opět x2 = 0,5 m)
- zpevněná krajnice je široká 0,5 m (opět x2 = 1 m)
- nezpevněná krajnice je široká 0,5 m (opět x2 = 1 m)
Celkem tedy 9,5 m
Vzhledem k umístění pevné překážky (budovy) z jedné strany a vodoteče potoka ze strany druhé, bude nepochybně nutné použít svodidla a ty mají vzhledem k nutné deformační zóně potřebnou šířku 1m prostoru (opět na obou stranách, takže to máme celkem 11,5 m). Dle aktuálně platné normy (ČSN 73 6101) je nutná minimálně tato šířka, a to ještě v případě nejužší komunikace s možnou rychlostí 80 km/h, tj. návrhová kategorie S 9,5. Pokud by bylo uznáno jako vhodné použití kategorie vyšší, je nutné připočítat další dva metry. V tomto výpočtu šířkového uspořádání nejsou ale započteny konstrukce zpevnění břehu Živného potoka a již zmiňovaná protihluková opatření. - V souvislosti s výstavbou přeložky nebylo prozatím provedeno Vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí, tzv. EIA.
To bude nutné provést v případě započetí stavebního řízení. V současné době ji upravuje zákon č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. Posuzují se vlivy na veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky, vymezené zvláštními právními předpisy a na jejich vzájemné působení a souvislosti (předpis č. 100/2001 Sb., § 2).
Jelikož je v územním plánu v místě budoucí přeložky vyznačeno několik biokoridorů protínajících trasu přeložky a biocentrum, dále potok a jeho bezprostřední okolí je kategorizován jako významný krajinný prvek a v těsném sousedství Kralovy vily se nachází kvalitní vzrostlé stromy (patří mezi ně mj. i téměř stoletý buk lesní červenolistý, který je jediným svého druhu v Prachaticích), domnívám se, že budoucí nutné vypracování této studie bude mít zásadní vliv na osud plánované přeložky.